Jak mocować samochód na lawecie?
Niezależnie czy laweta jest niezbędna dla samochodu biorącego udział w wypadku, niezdatnego do dalszej jazdy, czy auta, które dopiero co kupiono i nie ma odpowiednich dokumentów do poruszania się nim swobodnie po drodze, każde z nich musi być odpowiednio zamocowane. Błąd w tym zakresie może skutkować dodatkowymi kosztami oraz niebezpieczeństwem na drodze dla innych użytkowników.
Mocowania samochodu na lawecie – najważniejsze informacje
Laweta, którą dziś można zamówić w razie problemów na drodze lub wynająć, gdy potrzebna jest pomoc w przewożeniu samochodu bez dokumentów, to duże udogodnienie i wsparcie dla kierowcy. Nowy pojazd dotrze do właściciela na czas, a auto biorące udział w wypadku szybko trafi do warsztatu. Jednak nie można zapominać, że w sytuacji transportu samochodów na lawecie, szczególną uwagę należy poświęcić odpowiednim mocowaniom.
Jazda po mieście związana jest z pokonywaniem nierówności, garbów bezpieczeństwa czy dziur, co może wpłynąć na bezpieczeństwo przewozu ładunku. Należy pamiętać o odpowiednim dociążeniu pojazdu, co można uzyskać, stawiając transportowane auto silnikiem na przodzie lawety. Drugą istotną kwestią jest używanie pasów mocujących.
Pasy zabezpieczające samochód
Kiedy samochód znajduje się na lawecie, należy odpowiednio go zabezpieczyć, aby w trakcie przejazdu nie zjechał z platformy, ale również, aby się nie przesuwał w trakcie jazdy, co mogłoby doprowadzić do jego uszkodzenia lub porysowania. Najczęściej wykorzystuje się do tego specjalne pasy mocujące, które wykonane są z różnej szerokości taśm, haków, kostek, szelek i napinaczy. Mają one różną wytrzymałość, więc warto dostosować ich rodzaj do wielkości przewożonego pojazdu. Gumowe elementy uniemożliwiają ślizganie się opon po platformie.
Znaczenie ma konfiguracja pasów lawetowych, gdyż powinny znajdować się przynajmniej na trzech, a najlepiej na czterech kołach samochodu. Zawsze trzeba upewnić się, że klamry są zapięte, aby pas nie poluzował się podczas ruchu. Pasy stabilizują oraz chronią przed wstrząsami i podbijaniem podczas jazdy.